Jak-52 könnyű oktató repülőgép
A Jak-52 típusú repülőgépet a Jak-18PS műrepülőgép aerodinamikai kialakítását alapul véve tervezték. A típust, mint a Jak-50 műrepülőgép oktató változatát tervezték gyártani Jak-50U (Ucsebnij-tanuló) jelzéssel. Prototípusa 1974-ben szállt fel először. A Jak-52 repülőgép népszerű lett a maga kategóriájában, amit az a tény is bizonyít, hogy Kelet-Európán kívül számos Nyugat-Európai országba, az USA-ba és Kanadába is exportálták.
Szerkezeti kialakítása:
A repülőgép hagyományos - alsó szárnyas, három pontos futómű (2 fő és 1 orrfutó) - elrendezésű. Sem a félszárnyak, sem a vizszintes vezérsíkok nem nyilazottak. A félig behúzható, úgynevezett tricikli futóművek a félszárnyakban és az orrban kialakított gondolákba kerülnek behúzásra. A repülőgép fém építésű, félhéj szerkezetű. Sárkányának borítása - a kormányfelületek vásznazását leszámítva - fém.
A kétszemélyes pilótafülke teteje síneken hátratolva nyitható. A pilótafülkében elől a növendék, hátul az oktató foglal helyet. A Jak-52 repülőgép erőforrásaként az M-14P jelű 9 hengeres előlsürítős csillag motor került beépítésre. A motor hajtótengelyére kéttollú, állítható, fa légcsavart szereltek.
Egyéb érdekességek:
A 12 darab Jak-52 tipusú repülőgép 1994-ben érkezzet meg Szolnokra a romániai gyárból ládákban, szétszerelt állapotban. Összeszerelésüket a repülőtér műszaki állománya és a gyári küldöttség közösen végezte. Az első motor indítást a 05-ös oldalszámú gépen hajtották végre. Az összeszerelést követően került sor a berepülésre és a rendszeresítésre, mint az újra indított hazai repülőgépvezetőképzés iskolagépe.
A gyári üzemidők kirepülését követően a típus időszakos nagyjavítását a Dunai Repülőgépgyár végezte el, de csak 3 repülőgépen. E 3 repülőgép szolgált alapfokú kiképző repülőgépként a Kanadában tanuló repülőgépvezető növendékek számára. A többi repülőgép a szolnoki betonon várja, hogy újra felszállhasson.
Harcászat-technikai adatok:
Méretek: Fesztáv: 9,3 m Hossz: 7,75 m Magasság: 2,7 m Szárnyfelület: 34,4 m2
Tömegadatok: Szerkezeti tömeg:1015 kg Üzemanyag mennyiség: 122 liter Felszálló tömeg: 1305 kg
Teljesítmény adatok: Maximális sebesség: 285 km/h Utazó sebesség: 190 km/h Leszálló sebesség: 110 km/h |
Felszállási úthossz: 170 m Kifutási úthossz: 300 m Max. túlterhelés: +7/-5g Hatótávolság: 550 km
Hajtómű adatok: Típus: M-14P 9 hengeres csillag elrendezésű robbanó motor Száma: 1 db Teljesítménye: 265 kW( 360 LE)
Személyzet: 1-2 fő |
Rendszeresítés éve a Magyar Légierőben: 1994. |